Home / Volvo og SAAB i Norge

 

De to svenske merkene Volvo og SAAB har siden starten vært veldig populære i Norge. De siste årene, med finanskrisen som utgangspunkt, har gjort salget noe ustabilt, men innovasjon og lydhørhet overfor forbrukerne har ført til at de har kommet sterkere tilbake på det norske markedet.

Volvo ble etablert i 1915, men offisielt regner man at selskapet ble startet i april i 1927. Dette var da den første bilen Volvo ÖV-serien, også kalt «Jakob», først rullet ut fra fabrikkene i Hisingen i Gøteborg. Volvo betyr «jeg ruller», og kommer fra et latinsk ord. Intensjonen for grunnleggerne Assar Gabrielsson og Gustav Larson var å lage en «svensk bil laget av svensk stål». SAAB har sin opprinnelse i det svenske selskapet Svenska Aeroplan AB fra 1947. Navnet er et akronym som er basert på det opprinnelige selskapets navn. Den første bilen som ble produsert, hadde aerodynamiske linjer og var inspirert av flyindustrien. Selv om bilen var forholdsvis enkel (den hadde for eksempel ingen bakluke), så var den likevel en suksess.

SAAB-bil

Populære i Norge

Volvo og SAAB har hatt en stor popularitet i Norge, og grunnen er at de begge regnes som kvalitetsbiler og derfor blir sett på som trygge kjøp. I tiden rundt finanskrisen hadde begge merkene en viss salgsnedgang, men deres rotfeste i norsk kultur gjorde at salget holdt seg forholdsvis stabilt likevel. De siste årene har både Volvo og SAAB gjort store forandringer for å kapre større plass på det norske markedet. Volvo på sin side lanserte en hybridbil som var spesiallaget for Norge, og SAAB har gjort endringer ved å lage elektriske biler. Dette er noe alle SAAB- og Volvo-entusiaster har vært veldig fornøyd med. SAAB er kjent i Norge for å være et stabilt valg med innovative løsninger, og som særlig har trukket til seg kreative og praktiske yrkesgrupper, som arkitekter og ingeniører.